الجمعة، يوليو 31، 2009

طب ليه كده يا عزيز عيني


نبدأ موضوعنا بموقف عــ السريع كده
كنا قاعدين في مكاني اللي انا فيه ده من كام يوم كده
انا ومحمد حسام ومحمد عاطف ومحمد ممدوح
وكلنا قرايب
فعمي كنت بعمله حاجه فـــ وهو ماشي قال ابقي سلملي علي امك ياد يا محمد
كلنا اتكلنا علي بعض
بس انا استبعدت نفسي لسبب....
ايوه
عشان عمي كان قاعد معايا من الصبح ولو كان عاوز يسألني كان سألني من الصبح
المهم عمي خرج ومحدش رد عليه
قام راجع وباصص لينا وضاحك
بقي يا ولاد الجزم كلكم محمدات ومحدش فيكم عاوز يعبرني
الشاهد
متتكلش علي حد ... ولبي طلب اللي قدامك لمجرد انك اشتميت منه ان طالب منك شئ
ننقل بقي لموضوعنا
شباب اليومين دول .... مالهم بس؟
طبعا ربنا خلق الليل والنهار و الليل لباساً والنهارد معاشاَ
يعني الليل الواحد المفترض يكون مستخبي في بيته والمفترض بردوا يكون نايم
والنهار الواحد بيدور فيه علي حاله والمفترض بردوا يكون صاحي
الواحد وهو في المصيف كان شايف غير كده تماما
كنت بخرج من السينما 6 صباحا الاقي في حياه كامله زي 8 مساءا في الزقازيق كده
ايه ده يا جماعه؟
ماليش دعوه بده كله
انا هتكلم عن نفسي مع اني مبحبش
بس الموضوع خلاص هيبدأ من السطر اللي جاي
الواحد اليومين دول بقي مش عاجبه حاله خالص مالص
بقيت بصحي عشان انام
بعدي الـــ 16 ساعه نوم
والمشكله
ان الجسم بيكون في قمة النشاط بعد صلاة الفجر
علي رأي مسيو علي سعد الواحد وهو خارج من صلاة الفجر لو وقف قدام قطر هيوقفه
الشاهد
ان الواحد بيبدأ نشاطه بعد صلاة الفجر ... نيجي احنا بقي بكل روشنه ننام بعد صلاة الفجر
يعني النشاط بيبدأ واحنا بننهيه من قبل ما يبدأ وبنقاوم ظهوره يوما فاخر
وكده شهر وما يزيد
عمالين نقتل فيه
والكسل طبعا بيجيب كسل
الواحد يصحي يلاقي كسل ومش عارف ايه
طب وهو انا ورايا ايه؟
ننام تاني
والواحد مقضيها كده علي طول ومش لاقي للمشكله دي حل
المشكله ان فيه غدد في العين بتفرز هرموناتها ما بين الساعه 11 الي 1 وبعد فتره من النوم كمان
ودي بتحافظ علي النظر وجمال العين
تعالي بص علي عيني دلوقت
مــــدمن ... مع مرتبة الشرف
مش عاوز حد يقول ان انا بهرب من حاجه ومش عاوز اواجهها ولا الكلام اللي لا يودي ولا يجيب
ههرب من ايه يعني؟
ما اللي مكتوب لينا هنشوفه
عشان كده مفيش داعي للتهرب ... فههرب من ايه؟
ثم ان الهروب عمره ما كان بالنوم
امال الصينيين اخترعوا الكوابيس ليه؟
بجد مش لاقي حل للقرف اللي انا فيه ده
فراغ مميت ... وملل بطئ ... والواحد مش ليه نفس يعمل اي حاجه
فبينام
واسمعوا بقي اخر حلم حلمت بيه
يمكن اللي يفهموا ياخد باله من السبب
طبعا انا سواق علي قده
وبسوق اتوماتيك بس ماليش في المانيوال
جيت في الحلم واصلين مشوار انا وعمي وواحد كده ... ليه علاقه بالموضوع
ابص الاقي عمي بيقولي سوق
قلت له اشمعني ... انا ماليش فيها انا يادوب اركنهالك ... اشغلهالك ... اخدلي لفه
انما انزل بيها مشوار كده واديها التالت والرابع معرفش
قالي بس اركب يا محمد
وقام ابن اللذينه راكب ورا ومريح ع الكرسي كده وسايبني
راكب عمال اعدي من العربيات بالعافيه وها ... اكاد احك في كل عربيه
وجيت في اخر المطاف
قمت قايل لهم انزلوا
ونازل انا بيها في بحر كده ... ورميت نفسي قبل ما تقع في البحر
ووقعت وكلنا سالمين...والحمد لله
عمي خرج العربيه وقال مفيش مشاكل يلا نرجع
وشوية معالم كده كانت عــ العربيه وحاجات تانيه كده
وبما اني فاهم عمي علي ايه كويس اوي
عرفت ليه ركبني انا وقعد هو ورا؟
وليه انا بنام النوم ده كله؟
بس اكيد فيه حل لمشكلة النوم دي
حرام ده انا والله بكتب وعاوز انام مع اني لسه قايم من شويه؟
حد عنده حل مقنع لتقليل كمية النوم دي كلها

هناك 9 تعليقات:

Mohamed Hamada يقول...

اقلك ايه بس انتا بتلعب علي الاوتار الحساسه مش عارف ازاي
المهم انا نفسي القي حل لنفس السبب
يعني انا بنام تقريبا الساعه 1 الظهر وبصحي علي 7 المفرب كدا تمام اوي كدا
شفني بقا بعد ما اصحي زي تمام وانا نايم مش ثادر افتح عنيا اصلا ولا قادر اعمل اي حاجه تعب تاااااااام ويادوب اصلا بقدر اكل واقعد تاني علي الجهاز اللعين دا بس طبعا هو في حل واحد انك تحاول تظبط نفسك علي انك تنام بالليل وتصحي الصبح لو عملت كدا مش هتحس باي كسل وهتبقي تمام بس انا مش هعمل كدا :D:D
يلا بقا سلام عشان انا عايز اناااااام

hr يقول...

ياااااااااااه انا بحثدك على النوم ده كله
انا نفسى اخذ ربعه بس مش عارف
ايه رايك نبدل؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههههههههههههههههعععععععععع
\\حد عنده حل مقنع لتقليل كمية النوم دى كلها\\
والله يا حماعه ازاى بتقولوا كده فىى حاجات كثيره ممكن تتعمل
مثلا ممكن تاخذ دورات تفيدك فى مجالك يعنى انت مجالك تكنولوجيا ممكن تاخذ كورسات واعتقادى هيكون بعد كده مفيده وكمان المجال ده عايز اللى عارف كثير
مثلا تشتغل اى شغلانه مش شرط فى مجالك اكيد هتفيدك ذى انا بشتغل ومش عندى اى وقت خالص بالرغم انها شغلانه مش تخصصى خالص بس بضيع وقت واكيد بكتسب خبره
يعنى فكر انك تعمل حاجه كويسه تفيدك عشان ربنا يو ما تتحاسب هيسالك عن شبابك وعملك هترد تقول ايه يا حج؟؟؟؟

اعمل لاخرتك وليس لدنيتك
سلام

halaS demahoM يقول...

حماقي
اقولك انا الحل
انك تطبق يوم من غير ما تنام وتيجي تنام بالليل اليوم اللي بعده
بس انت عارف انا لما بعمل كده
بنام نومين بتاع امبارح وبتاع النهارده
والاقي نفسي صحيت بالليل تاني
ورجعت للصفر من مكان ما بدأت
ولا كأني عملت اي حاجه

يلا يا عم سيبنا ناخد راحتنا كلها سنتين تلاته وتلاقينا بنصحي من الفجر
سيبنا عشان نبقي نفتكر الايام دي بالخير ونقول ما احنا ياما نمنا
والنبي منطق بردوا
ويلا انت بقي عشان هرد كمان رد واقوم احصلك
لاني حاسس اني مبكتبش حاجه اساسا
تصبح علي خير

halaS demahoM يقول...

اتش ار
اهلا باتش ار ورد اتش ار
\\
ياااااااااااه انا بحثدك على النوم ده كله
انا نفسى اخذ ربعه بس مش عارف
\\
55555
5555
555
55
5
ايه يا بركه انت هتحسدنا عــ الكام ساعه اللي بنامهم ولا ايه؟
صلي عـــ النبي كده


\\
ايه رايك نبدل؟؟؟؟؟؟؟؟؟
\\
علي فكره العجله من الشيطان
بس بردوا معتقدش ان كتر النوم كويس
عشان بس متاخدش عنه فكره غلط
انا مبقيتش اعرف افكر في اي حاجه ولا بفتكر اي حاجه بسهوله
يعني خليك كده احسن لك


\\
مثلا ممكن تاخذ دورات تفيدك فى مجالك يعنى انت مجالك تكنولوجيا ممكن تاخذ كورسات واعتقادى هيكون بعد كده مفيده وكمان المجال ده عايز اللى عارف كثير
مثلا تشتغل اى شغلانه مش شرط فى مجالك اكيد هتفيدك ذى انا بشتغل ومش عندى اى وقت خالص بالرغم انها شغلانه مش تخصصى خالص بس بضيع وقت واكيد بكتسب خبره
\\
عارف معاليك انا كنت هكتب موضوع مكان ده مش فاكر ايه هو بالظبط وده لاني بجد عاوز انام
بس كان مضمون الموضوع
مش مهم عشان الناس اللي بتقفش
بس اكيد فكرت في كده
وربنا يسامحهم بقي اللي حاطين ايديهم في الميه البارده
وسايبينا كده
ال يعني احنا بنعمل حاجه
يلا كله علي الله
ونسألكم الدعاء

\\
يعنى فكر انك تعمل حاجه كويسه تفيدك عشان ربنا يو ما تتحاسب هيسالك عن شبابك وعملك
\\
مش عاوز اتريق والله واقول نوم الظالم عباده
بس ربنا يسهل ان شاء الله


\\
هترد تقول ايه يا حج؟؟؟؟
\\
هقول لسه محجيتش

\\
اعمل لاخرتك وليس لدنيتك
\\
حلوه ليس دي لاء حلوة بجد وشفافه اوي
ومتقلقش يا بركه انا لسه معملتش حاجه لدنيتي ولا لاخرتي
وربنا يسامحنا ويساعدنا كلنا

بس معاليك تعرف ايه اللي يخليني ابطل نوم؟؟؟؟؟؟؟
اني اقرأ ردود زي دي
س ل ا م ك

!! a7mad sala7 !! يقول...

ههههههههههههههههههههههه

طب وردى بقي
منوم اصلا
انا عارف


المشكلة دى انا فيها بردو

بس عارف ليه
عشان احنا جيل محتاج يتقيد بمواعيد

عارف لو محاضراتنا مفتوحة المواعيد
مش هنحضر حاجة
بس احنا لازم كده
يبقي ادامك معاد مفيش غيره عشان تلتزم

يبقي من هنا الحل

حاول تربط نفسك بمواعيد عشان متنامش فيها

سواء شغل
كورسات
لو حتى لعب

بس اهى مواعيد


وايدي على كتفك

!! a7mad sala7 !! يقول...

صحيح هو عنوان الموضوع ده ايه علاقته بالموضوع؟؟

halaS demahoM يقول...

احمد صلاح
شكرا علي نصايح معاليك

\\
صحيح هو عنوان الموضوع ده ايه علاقته بالموضوع؟؟
\\
مفيش بندب حظب مــ الدنيا دي
وعلي راي نانسي
مبقيتش عارفه انا اتولدت من النهارده ولا انا لو عيشت قبلك عيشت ليه
صحيح مش عارف ايه علاقتها بالموضوع
بس هو معاه كده

شكرا ع المرور

morgana يقول...

ما احنا بنام اسبوع اه واسبوع لا
يومين ويوم كده يعني
ناس فاضيه بقي هنعمل ايه:D

بس اكيد لما يبقي ورانا التزامات وشغل ومسؤليات هنام بدري ونصحي بدري غصب عننا

سلامي ليك:)

halaS demahoM يقول...

مرجانه
\\
بس اكيد لما يبقي ورانا التزامات وشغل ومسؤليات هنام بدري ونصحي بدري غصب عننا
\\
اتكلمي عن نفسك
ايه غصب عننا دي ؟
عن نفسي مبعملش حاجه غصب عني غير في 3 حالات اول حالتين انها تكون مفروضه عليه
ايش هذا والله نفس المعني

سيبيها علي الله
كلها 10 شهور
وتنتهي الدراسه تماما ونهائيا ان شاء الله
ونبقي نشوف بقي الالتزامات والشغل والمسؤليات المذكوره اعلاه
س ل ا م ي