الخميس، أبريل 16، 2009

عمت مساءَ ايها الحزن



واخيرا مضي الحزن بعد أن خيم قرابة عام
قرابة عام لم اتذوق للفرح طعما سوي بعد اللحيظات
واااااااااه من تلك اللحظات
علي الرغم من وعد الحزن لي انه لم يتركني مهما حدث
وظهورة في بعض المواقف اليوم بعدما قررت عنه الرحيل
الا انني لم اعود اليه الا بعدما يشتاق الي

الي من ذكرني بما انا فيه الان من فرح اثناء مكوث الحزن عندي
لا أجد ما أقوله ولكن لا تدع للاحزان طريق بيننا
لا تفترض ما هو غير صحيح وتبني افكاوك علي وهم من نسيج خيالك
ليس بصواب
فالصمت احيانا قدره فائقه علي التعبير عما تعجز الحروف والكلمات عن توضيحه

وداعا ما كنت عليه ومرحا ومرحبا بما انا عليه

هناك 14 تعليقًا:

ShiMOo يقول...

بعيدا عن كمية الحزن اللي في البوست
عجبتني اوي الجملة دي

//فالصمت احيانا قدره فائقه علي التعبير عما تعجز الحروف والكلمات عن توضيحه//

ساعات فعلا السكوت بيبقى حل لحاجات كتير
بس ساعات برده بيبقى ضعف
والحد الذكي اللي يقدر يستخدم سكوته في الوقت الصح
وميحسسش اللي قدامه ان سكوته ضعف منه

halaS demahoM يقول...

ok
ana law etkalemt 3an nafsy
mosh ha2ol 3'er 7aga wa7da
in Esamt dah fe3lan ma hewa ella da3f meny

wallaken da3f men El9wah

ya3ny ad3af 3ashan mosh a2zy 7ad be9wety

netkalem ba3deen lama a3'ayer ello3'ah
3ashan mosh 3aref akteb

and thanks for ur comment shimoo
good luck

OlivE يقول...

\\\علي الرغم من وعد الحزن لي انه لم يتركني مهما حدث
وظهورة في بعض المواقف اليوم بعدما قررت عنه الرحيل
الا انني لم اعود اليه الا بعدما يشتاق الي///
جميل اوى كلامك والاجمل اصرارك على البعد عن الحزن...
اجمل شىء انك فعلا تضع امامك هدف وتقرر الوصول ليه مش لازم يكون هدف مادى ممكن يكون هدف معنوى وخاص بيك من جواك واصرارك على تنفيذه هو فعلا الحل الوحيد للوصول ليه
ربنا يبعد عنك الحزن والهم يارب

بالنسبه للصمت هو اقوى سلاح ممكن تستخدمه علشان تعبر بيه عن ما بداخلك ولكن بدون اى كلمات ولكن مش كل الناس بتفهم ان دا قوه او عقل من الشخص لا بتفهمه على انه عدم ادراك او استهتار منه بس فعلا مش مهم الناس بتفهم ايه اهم شىء انى مكنش بضر حد بصمتى او حتى فى كلامى

اسفه على الاطاله ...
بشكرك على موضوعك وعلى كلماتك.

الحياه يقول...

جميل قوى الكلمات اللى فى الموضوع ده وكمان الحماس والاراده الموجوده فيها
بس لو اتكلمنا عن الصمت هو احسن حاجه فى الدنيا بس لا يمكن ان نعيش فى صمت لان فى مواقف كثيره لابد ان نتكلم فيها ونعطى ارائنا
ولكن نصيحه ممكن كثرة الصمت يجعلك فى المواقف اللى المفروض تعبر فيها عن رايك مش هتقدر تعبر عن رايك وتكون ضعيف عشان انت مش اتعودت على الكلام
انا راى ان الانسان يتكلم ويعبر عن رايه دائما لان التعبير عن الراى فى كل المواضيع اللى فى الحياه بتعتبر شى من قوة الشخصيه ولكن فى المواقف اللى لا تتطلب ذلك اصمت يعنى من الاخر اتكلم وقت لما هتفيد حد برايك واصمت لما مش هتفيد حد برايك يعنى لو عندك كلمه حلوه قولها مش عندك اسكت احسن

!! a7mad sala7 !! يقول...

تصدق الحزن دا حاجة لذيذة جدا
بجد والله احيانا بتبقى فى حاجة للانطوائية
اللى مبتحققش الا وانت حزين

بجد الحزن دا ثقافة



انت يابنى ايه
مبتتكلمش الا فى الحزن
شريط وسافف عندك ولا ايه

ربنا يزيح عنك يابنى

halaS demahoM يقول...

olive tree
شكرا علي تعليقك ودعواتك
ربنا يهدينا ويسعدنا جميعا وسائر المسلمين
حلوة كلمة اصرار دي
جايز مكنش من الناس اللي عندهم اصرار
بس انا بحاول مرة واتنين وتلاته
مجتش ... خلاص
ما هو انا مش هفضل عايش عشان حاجه واحده...خلاص مليش نصيب في الحاجه دي
انا بأؤمن جدا بقضاء الله وراضي بيه
وعارف حدود قدراتي كويس
ومبعملش حاجه انا مش قدها
والنبي حلو الكلام
ندخل ع اللي بعده
فعلا الصمت عمره ما كان ضعف غير عند الناس اللي متقدروش ولا تفهمه
الصمت اقوي اسلحه عند فاهميه ومستخدميه
لما يكون حد معاه سلاح وميعرفش يستخدمه اكيد هيرميه ومش هيقدر اهميته
للاسف قوة الشئ مبتظهرش غير في استخدامه ... حتي لو سلاح ضعيف واستخدمته صح ... فهو افضل من القوي بلا استخدام

وانا عاوز اعرف فين الصعف
انك لما تكلم شخص لمدة خمس دقايق
انفعال وتغير في ملامح الوجه وحركه في الايدي
بدون استخدام او ظهور كلمه واحده

معتقدش ان ده ضعف ده منتهي منتهي القوه
ده في انواع للصمت كمان
في صمت مرتفع وصمت منخفض
بس اللي يقدر ويستخدم صح

شكرا olive trre واسف لاني دخلت ردك علي رد شيمو

س ل ا م ي

halaS demahoM يقول...

la vie (الحياه)
حلو كلامك
بس حبيت اضيف
مش معني كلامي المذكور اعلاه
ان انا الرجل الصامت بسلامته
لالالالا ... اطلاقا
انا عادي جدا بتكلم وبتكلم كتير كمان
ومش كتر الكلام والتعبير عن الراي هو اللي يخلي الواحد بشخصيه قويه
انا بس بحب اسيب رأيي في الاخر ولو متقالش عادي المهم اني كونته في دماغي
والاهم من هذا وذاك اني اعمل بيه
ومش معقوله حد يقولي اسكت وانا اقوم متكلم ... مادام هو شايف ان سكوتي هيفيد يبقي خلاص اسكت للافاده
وعلينا الا ننسي ان من كثر كلامه كثر خطأه
بس
ع العموم شكرا علي مرورك وعلي النصيحه
Ce La Vie Au Mon Opinion
Et Merci depuis Ta commentaire

س ل ا م ي

halaS demahoM يقول...

a7mad sala7
تصدق اه
(تصدق سلخت قبل ما ادبح)
خليت الحزن ثقافه يا احمد يا صلاح
يلا ثقافه ثقافه
محدش واخد منها حاجه

يا عمنا الموضوع بيقوله للحزن عمت مساءا
يعني ملوش علاقه بالحزن اساسا

يعني مش شريط وسافف
الحمد لله
صلحت المسجل وكله تمام
ولو باظ تاني هشتري ام بي ثري وهقضيها اسطوانات
بس هتتحرق مادام نقيت فيها

علي فكره يا جماعه
احمد صلا واحد من الناس اللي بشوف نفسي فيهم
هو يمكن مبشوفش نفسي اوي يعني
بس اهو ضل بابا ولا ضل حيطه
شكرا احمد بيك ع المرور
سلامي

OlivE يقول...

///ومش كتر الكلام والتعبير عن الراي هو اللي يخلي الواحد بشخصيه قويه
انا بس بحب اسيب رأيي في الاخر ولو متقالش عادي المهم اني كونته في دماغي
والاهم من هذا وذاك اني اعمل بيه
ومش معقوله حد يقولي اسكت وانا اقوم متكلم ... مادام هو شايف ان سكوتي هيفيد يبقي خلاص اسكت للافاده///

انا بجد بحييك اوى على الكلام دا مقدرتش مقولش رايى فيه لانه عجبنى اوى فى ناس بتشوف ان السكوت وعد ابداء الراى دى تفاهه بس كلامك رائع فى الحته دى ...
//واسف لاني دخلت ردك علي رد شيمو//
لا ولا يهمك البلوج بلوجك واحنا صيوف عندك بس يارب تستحملنا.
thanxxxxxxx

الحياه يقول...

انا بس بحب اسيب رأيي في الاخر ولو متقالش عادي المهم اني كونته في دماغي
والاهم من هذا وذاك اني اعمل بيه
******
انا راى فى الكلام السابق ان لو كل انسان احتفظ برايه لنفسه فسوف لا يوجد احد من الناس يستفيد من تجارب الاخرين ليه تسيب رايك فى الاخر وكمان ممكن مش تقوله وممكن يكون الراى اللى فى دماغك ده مش صح وممكن يكون صح بس لازم تناقش عشان الحياه عايزه اللى يعافر فيها ويدخل بكل قوه ويقول مش مهم راى مش هيفيد وممكن يكون رايك كويس جدا ويفيدااى انسان

يعنى انا عن نفسى ممكن لو كان فى نقاش فى حاجه استنى لما اللى قدامى يخلص وذى ما انا سمعته هو يسمعنى وفى الاخر ممكن اكون انا اللى مش بتكلم طلعت براى وكلام يخلص النقاش ده فى ثانيه وانا بعتبر ذلك قوه وليس ضعف بس لازم فى الاخر اقول راى

ياريت تكون فاهم قصدى

halaS demahoM يقول...

olive tree
انا قاعد مكسوف والله مش عارف ارد اقول ايه؟

بس شكرا لمرورك
ويا ستي والله مروركم جميعا بيسعدني انا شخصيا
والبلوج بتاع الناس كلها اللي اعرفهم والله بحاول اعرفهم

س ل ا م ي

halaS demahoM يقول...

الحياه
******
زي ما يكون سمعت صوتك ده قبل كده بس فين ... مش فاكر او فاكر وبستهبل
مش مهم ندخل في الموضوع

اولا انا فاهم وجهة نظرك اوي اوي ومن اول مرة علي فكره
انا معاكي طبعا في كل اللي بتقوليه
بس لو كل واحد قال رايه وزي ما يكون اللي هيقول الاول هياخد جايزة هيطبق علينا كلمة مصري
يعني تلاقي برنامج ع الهوا والناس بتتخانق
ولا احنا سامعين لده ولا لده
والناس هاين عليها تقوم تتخانق
والواحد بيبص في عينيهم بيشوف كمية شتايم ... اللهم احفظنا
الشاهد
انا مقلتش كل واحد يحتفظ برايه
ما هو مادام انا مبتكلمش ولا بعبر ... خلاص في حد غيري بيتكلم
يبقي بيقول رأي ... وبينقل خبره
يعني المستمع مستفيد
يا رب تكون الجزئيه دي وضحت
ثم ان انا مش عندي الخبره الكافيه عشان افيد حد برأيي وحاسس ان اي حد غيري هيتكلم هيفيد اكتر مني
عشان كده انا قلت بسكت للافاده ... لي اولا وللاخرين ثانيا
وليكي عليه يا ستي لما يبقي معايا كارتونة خبره هبقي اوزعها غصب عن الناس
همسك فيهم عشان اتكلم الاول

وبالنسبه للجزئيه الاخيره
طبعا لازم كل واحد يستني لما التاني يخلص كلامه
ده من ادب الحوار طبعا
بس نفترض انه الوقت خلص ... ايه الحل؟
هنموت
هنوقف الوقت عشان نتكلم
عادي يعني؟
خلاص الجايات اكتر
اكيد هتمر بموقف مشابه بعد كده ابقي عبر بيه عن اللي جواك

واخيرا وليس باخر
شكرا علي مرورك
ومنوراني شخصيا بتعليقك وجدالك المثمر ده

وياريت الناس هي اللي تتقبل مروري
س ل ا م ي

الحياه يقول...

شكرا على تقبلك راى
****
زي ما يكون سمعت صوتك ده قبل كده بس فين ... مش فاكر او فاكر وبستهبل

اكيد انت سمعت صوت الكلام ده قبل كده كثير
بس صوت كلامى انا اعتقادى لا عشان انا مش اتشرفت بمعرفة حضرتك قبل كده
ولكن يشرفنى معرفتك

وشكرا

halaS demahoM يقول...

بتأكد اني سمعت الصوت
وبنفس الالفاظ كمان ... فكرتني بموقف

حصل خير
الله يخليك(ي) علي الزوق الرفيع
دا احنا اللي حصل لينا الشرف بمجرد تعليقك ع البلوج

س ل ا م ي