الجمعة، أغسطس 21، 2009

Game Over


هنرغي كتير قبل رمضان ما يبدأ بساعه عشان هنقعد شهر منكتبش
جايز اطول ... اقصر ... زي ما تيجي
مش عارف ابدأ واقول
game started
or
game over
اصل اليومين دول الواحد شغال علي فيلم Saw ولاقي نفسه في الرعب ده
بس بجد سو ده جامد
بيعرف يتكتك صح
بيعمل كل حاجه بدقه ويديك خيار واحد بس لو عاوز تعيش
زي حالاتي كده
وعلي رأيه أنها القواعد
يعني مينفعش لا تتأخر ولا تتأني
ندخل بقي في الموضوع اللي هو مش موضوع اساسا
مش عارف اقول ايه
بس كان في فكره جت في دماغي كده وكنت ناوي اعملها موضوع
بس انا مش لاقي حاجه اكتبها
الكلام هرب من دماغي مش عارف ليه؟
الموضوع كان عنوانه ( انت(ي) قمر )
كل واحد لما بيتكلم عن نفسه بيجيب الجانب المضئ من حياته وسايب الجانب المظلم
كل واحد مبيحبش يطلع نفسه غلطان
انا كده بردوا
بس لما بجد بلاقي نفسي غلطان ... بقول عندي دي يعني غلطتي
كل واحد بيرمي الغلط ع الاخرين ... انتم عارفين لو مفيش اخرين هيرمي الاسباب عــ الظروف
واهي شماعه يركب عليها اخطائه
تعالوا نروح لأسامه منير كده
نتكلم عليه شويه
الحاج أسامه تلاقي البنت من دول سهرانه طول الليل عشان تتصل بيه
ولما تتكلم استحاله تطلع نفسها غلطانه
يا بنتي انتي غلطانه اساسا انك سهرتي ده كله عشان تتكلمي مع واحد وتشتكيله وانتي متعرفيهوش
هسيبني من النقطه دي
تعالوا كده
نشوف الواحده وهيا بتحكي
الراجل يطلع غلطان
تعالوا بعد كده بعد حلقتين
الراجل المذكور اعلاه اتصل
وقال القصه طلع نفس البنت دي هيا اللي غلطانه
عارفين لو جمعناهم الاتنين
واتكلمنا معاهم ... هنطلع احنا الغلطانيين
طب ليه؟
ليه مبنقولش الحقيقه كامله عشان اللي قدامي يقدر يقيمني صح
ومش عيب انك تقول انا غلطان
العيب انك تعمل الغلط ومتعترفش بيه
عشان كده
انا غلطان اني كتبت الموضوع ده
ههههههه
بهزر طبعا
القمر بيبقي منافق اوي لما يظهر كله وكأنه مضئ ووجهه الاخر مظلم
وبيبقي متواضع جدا لما يظهر كله مظلم وهو ممكن يظهر كأنه مضئ
عشان كده
التوسط في الحاله دي هو المطلوب
اكيد كل واحد في مميزات وعيوب
نقط ضعف ونقط قوه
وادي ابويه بيتصل
والله ابويه ده بيستهبل
لسه فاكر يرمضن عليه
يلا كل سنه وانتم طيبين
تــــ حـــ يـــ ا تـــ ي

هناك 4 تعليقات:

ShiMOo يقول...

//
كل واحد لما بيتكلم عن نفسه بيجيب الجانب المضئ من حياته وسايب الجانب المظلم
كل واحد مبيحبش يطلع نفسه غلطان
انا كده بردوا
//

الناس كلها كده مش انت بس ولا انا بس
دي طبيعة البشر اصلا
بس ده بيحصل غصب عنك .. ازاي بقى ؟
هضرب مثل بنفسي ..
انا على خلاف مع اي حد أيا كان
وشايفه ان انا اللي صح
فطبيعي هحكي من وجهة نظري انا
علشان ببساطه كده لو انا شايفه اني غلط
مش هبقى محتاجة احكي لحد او احكمه بينا
ومن نفسي هبقى عارفه اني غلط
فـ اصلا مش هيبقى في وجهة نظر تانية
هنبقى احنا الاتنين مقتنعين ان في طرف واحد اللي غلطان
لكن طول ما في حد صح وحد غلط
هيبقى في 2 وجهة نظر مختلفتين للطرفين

هي الناس بتكلم اسامة وتشتكي ليه ؟

علشان في حد صح وحد غلط
ومقصدش ان الصح صح على طول والغلط غلط على طول
لا خالص
بس ع الاقل في حد فيهم غلط بنسبة اكبر من التاني
واتسبب في المشكلة اللي هي بتتصل تشوفلها حل
وعلى فكره من زمان وانا بقول ان حلول اسامه مش بتنفع في حالات كتير
علشان الناس بتحكيله مشاكل مش كامله
لانها من وجهة نظر واحده

بس برده انا مقدرش احكم على حد من وجهة نظر واحده
حتى لو كانت وجهة نظري انا
طيب ليه ؟
علشان "1" عندك مش زي "1" عندي مش زي "1" عند اي حد تاني
ازاي برده ؟
يعني معايير الناس مختلفه وافكارهم مختلفه وشخصياتهم مختلفه

اممممممممم طولت اوي معلش

!! a7mad sala7 !! يقول...

ههههههههههههههههه


سلملى على ابوك

وقوله احمد بيقولك كل سنة وانت طيب

halaS demahoM يقول...

احمد صلاح
الاول كده عشان نخلص بدري بدري

\\
سلملى على ابوك

وقوله احمد بيقولك كل سنة وانت طيب
\\
لاء ... ما هو اصل أحمد سلم عليه وقاله بنفسه
مش محتاج اني اقوله يعني
شكلك بتحسبني بهزر

halaS demahoM يقول...

شيمو
\\
ومن نفسي هبقى عارفه اني غلط
\\
انا بقي اقصد الجزئيه دي
ان الواحد يبقي متنع انه غلط بس بيستعبط ش عارف ليه
ولو شوفنا وجهة نظره تلاقيه ايه؟
ال ايه اصل التاني ده هو اللي بدأ والبادئ أظلم
يعني معترف انك اخطأت ايوه بس هو اللي بدأ يعني انا مش غلطان
افهم انا ايه من كلام الشخص ده انا مش عارف صراحه

التوسط حلو والله يا جماعه

\\
وعلى فكره من زمان وانا بقول ان حلول اسامه مش بتنفع في حالات كتير
علشان الناس بتحكيله مشاكل مش كامله
لانها من وجهة نظر واحده
\\
تسلمي ... هو كده فعلا
اسامه كل اللي بيشوفه من القصه
الأفيش والاعلانات - زي بتاعت الافلام كده - بتاعت القصه دي
انما القصه كامله او ايه حصل في الكواليس
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طب بتحكم ليه يا حاج اسامه
مش هما اللي استشاروني
طيب يا اسامه
ربنا ينفخ في صورتك وتضيعهم قصدي تنصحهم كمان وكمان

شكرا علي مرورك شيمو
\\
اممممممممم طولت اوي معلش
\\
يا ستي ولا يهمك
احنا حزب وطني ويهمنا رأي المواطنين
س ل ا م ي