الثلاثاء، أغسطس 11، 2009

الكل يفسر علي معناه



الكل يغني علي ليلاه ... وبما أني قيس ... سأغني علي ليلتي
نبدأ موضوعنا
المواد ... مفردها ماده
وكلنا يعلم أن الماده لا تفني ولا تستحدث من العدم
وحالات الماده ثلاث
صلبه ... سائله ... غازيه
يشتبه الحب في الماده في كل هذا الكلام
حيث أن الحب لا يفني ولا يستحدث من العدم
أقدارنا تجعله يقع كرابط بين طرق الحياه
فهو استحاله ان يفني أو ينتهي ... وسيدوم متي دامت الحياه
ولا تنتهي الحياه الا اذا انتهي الحب بين الناس
وهنا سينتهي المشبه والمشبه به
حيث ينتهي قانون الماده
وهو أيضا لا يستحدث من العدم ... ولكن سنة الحياه تستوجب علينا ذلك
فالحب علاقه تجمع بين الاهل والاصدقاء
ولا يستطع الانسان ان يحيا بغير تلك العلاقات

هذا الحب قد يكون كحالة الماده الصلبه
شكله ثابت لا يتغير ... مهما تغيرت الظروف و لا يحتاج لاناء لتشكيله
فهو صانع الاواني
وأينما وضع ... وكيفما وضع ... يبقي الحب محتفظ بحالته
ومهما تغيرت الظروف وتغيرت مسارات الحياه ... يبقي الحبيب حبيبا
كالحب في الله
.
هذا الحب قد يكون كحالة الماده السائله
مُحير في شكله وحجمه ... ومن الانواع الصعبه نعتها
فهو يستطيع التحول بين الانواع الاخري
قد يتحول الي ثلج ... وقد يتحول الي بخار
ولا ننسي انه يحتاج الي المكان المناسب للبقاء
كالحب من أجل الحب أو الحب من أجل الاحتياج أوالحب من أجل التجربه
.

هذا الحب قد يكون كحالة الماده الغازيه
ليس له شكل محدد ... يأخد شكل الاناء الذي يوضع فيه
وأيما تغير شكل الاناء ... تغير شكل ذاك الحب
وهو من غير اناء ... لا شئ
كالحب من أجل المصالح ... كالسلطه والشهره والمال
.
كده مات الكلام الجميل ... علي رأي كاظم
والكلام كبير انا عارف وممكن كل واحد يفسره حسب ماهو عاوز
عشان كده
كلا يغني علي ليلاه
لاني ببساطه أقصد كل الليالي

هناك 6 تعليقات:

OlivE يقول...

اوووووووووووول تعليق
عجبنى اوى اوى الكلام اللى كتبته فى التسميات للموضوع متصبرنيش ما خلاص انا فاض بيا ومليت ياعينى على ام كلثوم طول عمرها جباره

نرجع بقى للموضوع
حلو اوى كوكتيل المعلومات دا دخلت كله فى بعضه افتكرت حصه الكيمياء فى اولى ثانوى

انا من رايى ان الحب ممكن ياخد اى وضع كان بس الاهم يكون الحب دا صادق وحقيقى فى كل الاحوال مهما كانت حالته او طرقته بس بيوصل نفس
الاحساس .


انا مش هغنى على قيس :)اصل صوتى وحش
D: هو يغنى لنفسه بقى
بس موضوعك حلو اوى وأهم شىء انك تقدر تحافظ على الحب دا فى الشكل اللى يرضيك ويرضى الطرف التانى دا من رايى .

سلام

halaS demahoM يقول...

اوليف
\\
ياعينى على ام كلثوم طول عمرها جباره
\\
وحتي بعد مماتها كمان
وام كلثوم دي حبيبتي من ايام ما كتبت ليها اغنيه ولحنهالها محمد عبدالوهاب


\\
الاهم يكون الحب دا صادق وحقيقى فى كل الاحوال مهما كانت حالته او طرقته
\\
ام كلثوم بردوا قالت الحب الصادق عمره ما يحتاج لكلام
ومهما اتكلمنا فاحنا بنضيع وقت ومش هنديله حقه

\\
انا مش هغنى على قيس
\\
لالالالالا
انا مقصدش حاجه والله
دايما فاقسني كده
انا واخد الموضوع توريه والله
انا اقصد ان الليله بين قوسين الموضوع ده عام وليه معاني كتير فكل واحد يفهمه زي ماهو عاوز ويغني بيه زي ماهو عاوز
بس انا فاهمه من اتجاه معين ... قد يكون المخالف بس كل واحد يغني براحته
ده مزاجك وتغني اللي يريحه

\\
وأهم شىء انك تقدر تحافظ على الحب دا فى الشكل اللى يرضيك ويرضى الطرف التانى دا من رايى
\\
تحترمي لرأيك وشكرا لنصيحة معاليكي
بس ان عارف انك نسيتي تكتبي
اللي يرضي ربنا
لانه اهم من رضا الطرفين قصدي رضا الوالدين
شكرا لمرورك

!! a7mad sala7 !! يقول...

والله الراجل ده بيتكلم كلام زى الفل


متنساش ان فى دخل هنا لحاجة اسمها العامل الحفاز

ودا اللى بنسميه الظروف
ممكن يغير الحب من حاله لحاله

وكل يغنى على ليلاه
هاجى اغنى معاك يوم الجمعة على فكرة
اعمل حسابك بقي

halaS demahoM يقول...

احمد بيك صلاح
\\
متنساش ان فى دخل هنا لحاجة اسمها العامل الحفاز
ودا اللى بنسميه الظروف
\\
لالالالا
الراجل ده مبيقولش كلام زي الفل
لاء ... تصدق ممكن تكون بتقول كلام زي الفل وانا مش واخد بالي
فعلا العامل الحفاز بين قوسين الظروف ممكن تغير حاجات كتير
بس نرجع نقول ام كل حاله ثابته يا باشا ... كله نصيب يا نصيب

\\
وكل يغنى على ليلاه
هاجى اغنى معاك يوم الجمعة على فكرة
اعمل حسابك بقي
\\
ولا يهمك
الدي جا اتنصب والجمهور موجود
وكله تمام
مش ناقص غير صوت سياتدك ولو مجيتش هنشغل اغنية منير وخلاص
اهو بيغني لليلي هو كمان

سهر اليالى يقول...

الموضوع جميل وكل واحد يغنى على ليلاه

بس انا عايز اسال واقول

هل فى حب من اول نظره!!!!؟؟؟

هل الحب الحقيقى بيدوم مهما كانت الظروف!!!!!

halaS demahoM يقول...

سهر الليالي
\\
الموضوع جميل وكل واحد يغنى على ليلاه
\\
اولا شكرا علي زوقك
ثانيا كل واحد يغني علي ليلاه
شكلك فهمت قصدي
لاني قلت هغني علي ليلتي مش قلت ليلاي
فبحييك لو انت اخدت بالك من الكلمه دي

وانا كمان هغني علي ليلتي في التعليق علي اسئلة معاليك

\\
هل فى حب من اول نظره!!!!؟؟؟
\\
قبل ما انطق بنص كلمه
كل واحد في دماغه قناعات هو مقتنع بيها ومهما التانيين قالوا
هو ممكن يعجب بكلامهم ... بس بردوا لسه مقتنع باللي في دماغه
عشان كده وانا برد ع الاسئله هردمن ليلتي انا
وكل واحد يغني زي ما هو مقتنع
نبدأ ببسم الله
هل فى حب من اول نظره!!!!؟؟؟
لاء طبعا ... ده اللي يقول كده يبقي مأفور اوي ... ممكن يبقي اهبل كمان
يعني ايه انا مثلا اشوف واحده
واقول مره واحده بحبها من غير حتي ما اعرف اسمها ايه ولا هي مرتبطه ولا لاء ولا ولا ولا
ولو كان كده بقي
كل واحد يشوف واحده حلوة يبص لها بصه بقي بيحبها خلاص
انا ليه واحد صاحبي كل ما عينه تيجي في عين واحده ويلاقيها حلوه ... هو بيكلمها اه ويعرف عنها حاجات اه
يقوم جاي واخد رايي
انا بحب البت دي
ونفس الكلام بيجي علي كل واحده
بقوله يا ابني انت مريـــــــض
فده حكمي علي اللي بيقعوا من اول غمزه
انما بيني وبينكم كل حاجه مش مستحيله
وخصوصا في الزمن ده
يعني اي حد يقولي حاجه
اقوله ممكن بردوا
يعني هل ممكن الواحد يحب من اول نظره؟؟؟
اه ... ممكن
وخصوصا في ظل الافلام الهايفه والاغاني اللي ملوا البلد وللاسف لا يمتدوا للواقع بشئ
دي ليلتي في السؤال ده؟؟؟
وماذا عن سهر الليالي...


\\
هل الحب الحقيقى بيدوم مهما كانت الظروف!!!!!
\\
لاء طبعا مفيش حاجه اسمها مهما كانت الظروف
الواحد لازم يبقي واقعي شويه
يعني مثلا لو الطرف التاني توفي مثلا
وكنا بنحبه حب حقيقي
مينفعش نتعلق بيه ... خلاص خلصت
ممكن نفتكر ايامنا معاه
بس مش ممكن نموت نفسنا بايدينا واحنا عايشين
وانا اقصد بتوفي هنا انه مش انتهي من علي وش الارض
لاء ... توفي من نظرنا احنا بس
ايه الكلام الحلو ده
والنبي حلو الكلام
بس ارجع واقول
ان اول حاجه بتكون احلي حاجه مهما كانت ومهما عظمت او تفهت ومهما قلت او كثرت
وبتكون دايما احق بالابديه
يبقي اجابتي علي السؤال
هل الحب الحقيقى بيدوم مهما كانت الظروف!!!!!
لاء ... الحب في الله هو اللي بيدوم مهما كانت الظروف

بس
مات الكلام الجميل
شكرا علي اسئلة معاليك
واشكر نفسي علي ردي ... ولا انا مرديتش
مش عارف انا ليه نفس اكتب كتير كده ليه؟
يلا اقول سلامي عشان مكترش
س ل ا م ي