الثلاثاء، مارس 03، 2009

حوار جاد مذكر سالم

الاستاذ وائل ياسين
استاذي وزوج أختي
كنا قاعدين وبنتكلم وفجأه الموضوع قلب نقاش
وكلهم قلبوا عليه
وأخويه بيتفرج مبيتكلمش وقاعد يضحك
كان الحوار بيدور حول المسؤليه وازاي تقدر تعيش
فأنا بتكلم في أنه الواحد مش لازم يزعل علي اي حاجه تضيع منه مهما كانت
فهو أعترض ازاي اتعب في حاجه وتضيع ومزعلش
انا مش بقول أنك متزعلش...بس متحرقش دمك علي الفاضي
اصلها خلاص ضااااااااااااعت ومش راجعه
ثم انه الزعل مش هيرجعها يعني
فتزعل ليه؟؟؟؟؟ وتحرق دمك علي اللبن المسكوب
وقلت له حكاية توماس ايديسون لما المعمل بتاعه اتحرق وهو كان رد فعله ايه

قام رادد عليه وقايل لي : أصلك راكب ورا
قلت له : وأركب قدام ليه؟
لو اي حادثه حصلت هكون انا اللي في الوش
قالي ما أنا بقولك اهون أنت قاعد ورا ومش داري بالدنيا ولا تعرف السواق بيعمل ايه؟ولا ظروفه ايه؟
قلت له وانا مالي سني بيقولي اني لازم اركب ورا
قالي ما أنت متعرفش الدنيا ماشيه ازاي
قلت له بيتهيأ لك
وبعدين انت بتكلمني كده ليه
انا لسه مجاش الدور عليه وبعدين تقولي كده لما أكون سايق وأغلط
تبقي تعاتبني براحتك
انما أنا لسه مجاش الدور عليه
والحوار قلب وبقي في حاجه تانيه
وقالي طب ما انت تيــــــــــــــــــــــــــــــت ازاي اساسا تعمل كده
قلت له عادي يعني وايه اللي حصل ما بتفرقش معايا كتير
قالي لاء بتفرق
قلت له لاء ما هي الحياه مش علم بس
دا العلم ده فرع في شجرة الانسان صحيح بيفرق بس في فروع تانيه لازم منها
ولو الشجرة علم بس فكنت دخلت طب زي أحمد وقعدت بعدها واللي يكلمني بقي اقوله انا دكتور
قالي بمناسبة الطب هو ينفع دكتورة تتجوز من سباك
قمت باصص في الارض ورافع له عيني بس
وقايل له وأيه يعني؟؟؟
مادام في اتفاق واقتناع يبقي خلاص
قالي بس المشاكل لما هتظهر هي مش هتطيقه وهتقرف منه
قلت له ما هي اللي اختارت
ولو ده حصل فعلا يبقي غلطتها لانها هي اللي اختارت ولازم تتحمل نتيجة غلطتها
ثم ان أنا مش سباك
وطال الحوار
وكالعاده محدش بياخد مني لا حق ولا باطل وبيندم لاني غيرت وجهة نظره عند نفسه
وفي الاخر قالي أنا اتمني لك التوفيق يا محمد
ومتنساش تسألي بكره علي دورة الاي سي ثري
صحيح محدش يعرف ايه هي ال
IC3

ليست هناك تعليقات: