الثلاثاء، ديسمبر 02، 2008

الظاهر أنه لسه بدري أوي...



ده تعليق من شخصيه عزيزه عليه أوي

انا:انا بقي بافتقد حاجات كتير اوي حب الذات
الشخصيه : حب الذات نابع من حاجات كثيره
اى انه ناتج حاجات كثيره لو حققتها فيكون لديك حب الذات
وهى
الشخصيه
1-حب شكلك وخلقتك لان الذى خلقك هو الله العظيم وما تحب شكلك دايما هتحاول تكون اجمل وتظهر بالاسلوب انيق وجميل وليس بس من الخارج ولكن من الداخل ايض
انا : الحمد لله
من الناس المقتنعه بحياتها بصفه عامه
وده بيرجع لسبب بسيط جدا
انه ربنا خلقني كده وأكيد هو ليه حكمه في كده
يعني ده قدر ربنا ليه.... حاجه كاتبها لي ربنا
لازم ارضي بيها
يعني مثلا شكلي وخلقتي والبيئه اللي انا عايش فيها واهلي
ده كلو انا الحمد لله راضي ومقتنع بيهم جدا
لاني لو مش اقتنعت بيهم وسخطت منهم
فانا اعتبر بسخط علي قدر ربنا ليه
وانا لو مرضتش بقضاء الله
ياااااااااه ,,, ربنا مش هيعمل حاجه غير انه هيسلط عليه نفسي
ودي لوحدها اعاذنا الله واياكم
ده ربنا بيقول
يابن ادم خلقتك لعبادتي فلا تلعب وقسمت لك رزقك فلا
تتعب فان انت رضيت بما قسمته لك ارحت قلبك وبدنك
وعقلك وكنت عندي محمودا
وان لم ترضى بما قسمته لك اتعبت قلبك وبدنك وعقلك
وكنت عندي مذموما
فوعزتي وجلالي لاسلطن عليك الدنيا تركض فيها ركض
الوحوش في البريه ثم لا يكون لك منها الا ماقسمته لك

وعازظني لما اسمع كده مرضاش بشكلي
________________
الشخصيه
ا2-حب عملك ومجال دراستك لان عندما تحبه هتحاول دائما تتفوق فيه
وتحقق نجاح فنتيجه ذلك انك هتفخر بنفسك وتحقق حب الذات
أنا : جايز مكنتش بحب مجال الدراسه
لاني اساسا كنت عاوز ادخل تجارة انجليزي
بس المجموع بقي مجبهاش ودخلنا حاسبات
المهم انا طوال سنه اولي مكنتش فاهم حاجه
البركه في البشمهندس ابراهيم حامد
بصراحه الراجل ظبطني
وبقيت احب الكليه والمجال ده أوي
بجد ابراهيم ليه فضل كبير أوي عليه في خب المجال ده

_______________
الشخصيه
3-حب الحياه والرغبه فى ان تعشها وتحقق النجاح فيها
واذا فشلت فى تحقيق شى انهض مره اخرى
ولكن بتحمس وامل وابتسامه
وتكون واثق انك سوف تحققها ولم تغلبنى الدنيا لانها مش اذكى منى

اولا اشكرك علي النصائع النفيسه دي
انا فعلا بحب الحياه اوي
بس في اوقات وكتير علي فكره
ببقي كاره الحياه دي اوي وببقي اتمني اني .... تيت
انا الحمد لله اعتبر نسبيا ناجح
بس للاسف اللي اهداني سفينة النجاح قالي ان السفينه دي مش هتتحرك
ولا هتمشي غير لما يكون فيها اتنين انا مش عارف ليه
جايز لاني مبعرفش اجدف لوحدي
او اني بقف في محطات تافهه كتير اوي
فمحتاج حد يوجهني صح اكتر او يوقطني لما اغفل
اعمل انا سفينة نجاحي كده
وبالنسبه بقي لاني بفشل في حاجات
استحاله حد يقدر يتحدي الدنيا غير لما يبقي قدها
وانا لغيت اللحظه اللي انا بكتب فيها مش قد الدنيا دي
دي ساعات يا جماعه ببقي ماشي فيها مش لاقي نفسي ولا شايفه اقرب الناس ليه

_______________________
الشخصيه
4-امتلاك الامل فى بكره وهذا الامل يكون نابع من الثقه فى الله
وتحقيق الواجبات اللى علينا وعدم اغضابه
انا : والله الامل في بكره ده هو اللي مخلي الواحد عايش اساسا وبيكتب ليكم
انا الحمد لله من الناس المتفائله جدا جدا جدا
والحمد لله انا بتق في الله ثقه عمياء
ده ربنا
والله بحاول علي قد ما اقدر اني مش اغضبه
بس بردوا مش تنسوا موضوع السفينه ده
______________________
الشخصيه
5-صفاء النيه لان عندما تكون صافى النيه
ربنا يعينك على تحقيق النجاح وبذالك تفتخر بنفسك
بس خلى بالك اوى ينقلب هذا التحمس الى غرور خلى بالك
دايما وربنا معاك وربنا لا يضيع اجر من احسن عملا
انا : هههههههههههههههههه
اها طبعا بامارة انا ذكي جدا
انا مش مغرور علي فكره
جايز اكون بتظاهر بكده
بس صحابي عارفين
يعني مثلا لما اكلمهم بغرور كده
يقولولي ايه الثقه دي
اقولهم دي مش ثقه ده غرور
انا علي فكره بقدر اوي اللي يقدرني ويثق في قدراتي
__________
علي فكره مش ده كلو اللي انا بقصده
بحب الذات
انا اقصد ان انا ببدي مصلحة الناس عليه
بس بطريقه غبيه اوي
مش عاروز اضرب نثال
__________

انا : من يقدر حبي
الشخصيه : فى ناش كثيره بجانبك بيحبوك
ومش يقدروا يبعدوا عنك وهم اهلك وعائلتك
وفى المستقبل زوجتك واولادك
كل هؤلاء الاشخاص سوف يحبونك ويقدروا حبك ووفائك
بس كل حاجه بتيجى فى وقتها
ومش تستعجل على الامور وانت هتاخذ نصيبك
من كل حاجه ومش هتنقص اى حاجه
ومفيش احد احسن من احد كلنا ذى بعض

انا : مش عارف اعلق علي ايه ولا ايه
بالنسبه للاهل
ههههههه
خلاص
احنا كنا 8 الاسره
دلوقت امي ماتت وبابا اتجوز وسافر واسماء اختي متجوزه
واختي التانيه هتحصلها بعد العيد
واخويا في المستشفي مش بنشوفه غير كل فين وفين
زخلاص دخل الجيش
ومبقاش حد في البيت غير انا واخواتي الصغيرين
التوأم
وبالنسبه بقي للمستقبل انا مش هقول غير زي حليم ما قال
ما أصعب أن تهوي امراة يا ولدي ليس لها عنوان
وانا الحمد لله عمري ما استعجلت حاجه ولا استبطأت حاجه
كلو علي ربنا
_________________
الشخصيه
ولو كنت قصدك على الناس اذا عاملتهم كويس
ابتغاء وجه الله وليس لرضاهم ربنا هيكرمك ويقف بجانبك
ومن احبه الله حبب فيه خلقه

انا : الحمد لله
وربنا بس اللي يعلم انا بعامل الناس ازاي وليه
مش همثل بمثال
__________________
انا : واخير افقد اخويه
الشخصيه
ربنا يرجعه بالسلامه
انا : انا قايل افقده مش افتقده
انا الحمد لله مفيش اي تعامل ما بيني وما بينه
مش عارف ليه
بحاول اقرب منه بطريقه او باخري
هو بيرفض ومش عارف ليه هو دايما بيحاول يقطع الشعيرات اللي ما بيني وبينه
بتصرفاته الغبيه
وكلامه اللي ملوش لازمه
_____________
الشخصيه
وياريت اكون قدرت احل مشاكل وفى الاخر ان اى مشكله مش بتتحل الا بالقرب الى الله واتقائه والتقرب اليه ويارب يوفقك الجميع ويهيديكم الى انفسكم
ونفسى اقول حاجه اخير يا جماعه لازم يكون عندنا امل فى بكره ومش بس بالكلام ولكن بالفعل
وبلاش موضوع الاكتئاب
اللى بيصيب ناس كثيره مننا وهم لسه فى ريعان شبابهم
يا جماعه الحياه حلوه بس
الذكى هو اللى يعرف يعشها ويستغل كل حاجه حلوه فيها
ويتفادى الوحش وكل سنه وانتم طيبين
انا : فعلا از يو ساي
كله بيتحل بالتقرب الي الله
وبالنسبه لموضوع الاكتئاب ده
مش عارف دايما انا ليه بكتئب
بس الحمد لله انا عارف دواها
هو ماتش كورة وكلو يبقي تمام
وفعلا ليه الناس بتكتئب وهم لسه شباب كده
الله يكون في عون اهالينا

س ل ا م ي

هناك 5 تعليقات:

halaS demahoM يقول...

اهلا بالناس اللي بتقرأ المواضيع
ومش بترد غير عليه شخصيا

مش عارف ليه مش بيردوا علي الموضوع هنا
يا اما بيتهدد يا اما بياخد رشوة عشان مش يرد
وانا شاكك في موضوع الرشوة ده
لا بجد انتوا بتتكسفوا ولا أيه

طب أنا بقي هغني علي نفسي وأقول الكلام اللي اتقالي

وهرد عليه كمان
يلا مع أول الردود
وسلام مؤقت

halaS demahoM يقول...

ده تعليق أول واحد
الاستاذ شامل
بن خالتي 29 سنه

علي فكره يا محمد الكلام كله بجد وفعلا انت شخصيه محترمه
الواحد بيتكلم معاك كانه بيتكلم مع واحد في سنه

وعلي فكره خالك شاف الكلام وعجبو جدا

استمر


وردي عليه كان
اكرمتم تواضعنا ... والله اقل حاجه عندي
بجد شكرا يا استاذ شامل علي الكلام الجميل
وانا بجد اقل من كده بكتير اوي
وشكرا علي التعليق الجميل واللي انا مكتبتوش عشان الناس متقولش ان انا ببالغ بس

سلامي ليك
من مصر للامارات

halaS demahoM يقول...

اما ده بقي فتعليق مصباح
بين قوسين محمد صبحي

ايه يا ابني اللي انت كاتبه ده
وهو اتوقع ان الشخصيه دي من نسيج خيالي وانا بحاول اكلم نفسي
يعني ايه قال انا عاوز ابين حاجات وكده وبتاع

بس قال عادي يعني
مفيش موضوع عشان يعلق

وانا برد عليه اقوله يا مصباح كفايه طلتك علي البلوج ده
ده بس يزيدني شرفا

سلامي ليك يا سيد

halaS demahoM يقول...

اما ده بقي فكان تعليق الشخصيه

شكرا يا بشمهندس علي اهتمامك بالنصايح

شكرا علي تعليقك
واحنا متفقين ان دي ماهي نصايح دي مجرد دردشه كده علي السريع
حبيت بس اظهرها لاني كاتبها من زمان بس كانت مسوده في البلوج

عادي
ولا يهمك
وصحيح شكرا ع النصايح اللي بتحرك ناس من غير ما ناس تاخد بالها
سلامي

halaS demahoM يقول...

اما ده بقي فكان تعليق الشخصيه

شكرا يا بشمهندس علي اهتمامك بالنصايح

شكرا علي تعليقك
واحنا متفقين ان دي ماهي نصايح دي مجرد دردشه كده علي السريع
حبيت بس اظهرها لاني كاتبها من زمان بس كانت مسوده في البلوج

عادي
ولا يهمك
وصحيح شكرا ع النصايح اللي بتحرك ناس من غير ما ناس تاخد بالها
سلامي