الجمعة، أغسطس 01، 2008

new man





new man without mother




بما أن البلوج ده بتاعي فمن حقي اني انشر عليه اللي انا عاوزة


كلام سليم......؟؟؟؟؟؟


سليم.


أنا ناوي أكتفي أني أنشر في البلوج ده بعض المواقف اللي مرت عليه في حياتي


وهبقي أرد وياكم علي الحاجات اللي أنا استفادتها من المواقف دي


وهبقي أكتب ليكم


بعض الأيام كامله من حياتي


الأيام دي مش شرط تكون بالترتيب بس كل ما أفتكر يوم هبقي أكتبه من البدايه وحتي النهايه


إن شاء المولي عز وجل


وإن شاء الله ينال اعجابكم بإذن الله


___________



هناك مقوله تقول


يعيش الرجل طوال حياته طفلا , فإذا ماتت أمه شاب فجأه


فعلا يشيب الرجل فجأه ولم يشعر بذلك إلا بمرور الأيام


لقد تغيرت لدي بعض النظرات لبعض الأشياء بل لجميع الأشياء


لقد تغير التفكير , أصبحت أكثر عقلا , أود فعلا أن اكون انسانا جديدا


ولكن هناك بعض العوامل لابد أن تتوفر لهذا التجديد


ولكنه أت لا محاله


إن شاء الله


__________________


مش عارف أكتب أيه صراحه


اللهم أجمع شملنا


هناك 7 تعليقات:

LovePlay يقول...

عالعموم يابشمهندس التغيير فى الشخصيه مش بيجى قفش وانك تخسر اللى حواليك وتقول ان شخصيتك بتتغير ونصيحه منى مش تعمل زى اخينا وصحبنا وأخونا من نعومة أظافرنا واللى ياما كتير جدا اشتركنا فى حاجات حلوه وحاجات وحشه وياما اذينا ناس واحنا صغيرين ويجى فجأه وبسبب زباله ملهوش لزمه يبيع كل أصحابه بلا استثناء لأ كمان يخطب من غير مايعرف حد وده كله ليه عشان واحده مش تسوى واكيد هوه فيه شبه منها والا مكنش ربنا لمهم على بعض
والله انا متضايق جدا من اللى حصل ونفسى ابكى بالدموع عليه وعالايام اللى ضيعناها معاه عملناله ايه احنا عشان يرمينا ويزبلنا كده
عالعموم مش احنا اللى خسرنين هوه اللى خسران وبكره يشوف هتعمل فيه ايه والحمد لله كلنا عملنا اللى علينا وحذرنا منها
واسف للاطاله كلمتين كانوا تعبينى حبيت اطلعم بس

LovePlay يقول...

عالعموم يابشمهندس التغيير فى الشخصيه مش بيجى قفش وانك تخسر اللى حواليك وتقول ان شخصيتك بتتغير ونصيحه منى مش تعمل زى اخينا وصحبنا وأخونا من نعومة أظافرنا واللى ياما كتير جدا اشتركنا فى حاجات حلوه وحاجات وحشه وياما اذينا ناس واحنا صغيرين ويجى فجأه وبسبب زباله ملهوش لزمه يبيع كل أصحابه بلا استثناء لأ كمان يخطب من غير مايعرف حد وده كله ليه عشان واحده مش تسوى واكيد هوه فيه شبه منها والا مكنش ربنا لمهم على بعض
والله انا متضايق جدا من اللى حصل ونفسى ابكى بالدموع عليه وعالايام اللى ضيعناها معاه عملناله ايه احنا عشان يرمينا ويزبلنا كده
عالعموم مش احنا اللى خسرنين هوه اللى خسران وبكره يشوف هتعمل فيه ايه والحمد لله كلنا عملنا اللى علينا وحذرنا منها
واسف للاطاله كلمتين كانوا تعبينى حبيت اطلعم بس

halaS demahoM يقول...

كلامك وحش اوي وانا مش هرد دلوقت لاني بجد لسه مش قريتوا كله
هرد عليك مش تقلق
سلامي لحضرتك

halaS demahoM يقول...

الله عليك
بص بقي يا حبوب
في ناس فعلا كده زي ما انت بتقول وفي ناس تانيه خالص
انا عن نفسي في شوية حاجات كده كنت لازم اتغير فيها
مثلا
لما دخلت الثانويه كان لازم اتغير وخصوصا وانا في اولي ثانوي لما الاقي نفسي جايب في التيرم الاول 96 كان لازم اتغير عشان اجيب 250 والا مكنتش جيبتهم
ولما اختي اتجوزت كان لازم اتغير
ولما دخلت كليه كان لازم اتغير
ولما اختي خلفت كان لازم اتغير
ولما امي ماتت كان لازم اتغير
ولما اتحول من انسان غير موثوق فيه الي انسان موثوق فيه بردوا كان لازم اتغير
كان لازم اتغير بطريقه او باخري
واللي كان بيساعدني فعلا علي التغيير هما صحابي
ولما كنت اعمل الغلط بعد التغيير هما اللي بيصححوه ليه ويقولوا لي مش تعمل كده
التغيير هنا مش زي ما صاحبك عمل انه اتجوز من غير ما يعرفكم او انه باعكم
ده مش تغيير ده عبط
وانا الحمد لله من النوع اللي صاحب صاحبه اوي
ولما صاحبي بيغلط فيه انا اللي بردوا
لانه صاحبي
وعلي فكره كون انه صاحبك باعكم عشان واحده
دي بتتقال عندنا بطريقه وحشه اوي مش ينفع اقولها هنا
لانها كلمات متتقلش
وفعلا هو الخسران لو باع
بس بردوا مش عارف ليه الرد ده في البوست ده بالذات
________
وبالنسبه بقي للي بيني وبينك يا...
ص ا ح ب ي
انت غلط اوي فيه وانا كنت لازم اعمل كده عشان احسسك انك غلط
وكنت ممكن ترجع تتكلم معايا عادي جدا زي ما انا بعمل مع الناس
انما لما اتفاجأ بأنك بتقولي يا بشمهندس
هههههههههه
وممكن وبعد اذنك ولو سمحت
وكانك اول مره تتعامل معايا
ده يبقي انت رافضني
وانا لما اكون منتظر منك انك تيجي تصالحني لانك زعلتني وفجاه الاقيك متجاهلني
يبقي عادي جدا
ولا تفرق معايا
زي ما انا عملت صاحب زيك ممكن اعمل صاحب احسن منك او ممكن مش الاقي زيك
بس بردوا مش بتفرق معايا كتير
وبالنسبه لانك شايفني بتغير من غير ما تقولي واقولك ووتكلم علي اساس اوهام في دماغك
اولا ده شئ عادي جدا اني اتغير
لاني دلوقت بتعامل كراجل في البيت
يعني بابا مسافر واخويا في الشغل
واخواتي بس في البيت زائد مرات بابا
ده سبب انا شايف انه كافي لان اتغير
لاني بصراحه كده كنت منتظر فرصه زي دي من زمان وجت يبقي عيب عليه اوي لما اضيعها
ثانيا بقي لما اكون قاعد مع اتنين صحابي كل واحد منهم من فئه اكون منتظر انه ده يعاملني كويس وده بردوا يعاملني كويس .. دول لو كانوا صحابي بجد
انما لما الاقي حد بيقدرني قدام التانيين عشان انا صاحبه والتاني عمال يحقرني قدام الناس وانا عامل نفسي مش واخد بالي واعدي واقول عادي يمكن مش يعمل كده المره اللي جايه
وفجأه الاقيك بتتمادي في كده
واخرتها تقولي انت محدث نعمه وكمان تكررها.....انت مين اساسا او تعرف عني ايه عشان تقول عني كده؟؟؟
انا عمري ما كنت محدث نعمه علي فكره
انا الحمد لله لما وعيت علي الدنيا لاقيت نفسي كده,,,,وفي نفس الحاله الماديه تقريبا
دا حتي يا اخي لو انا كده مش ينفع تقول كده قدام الناس
دا انت المفروض صاحبي
اللي المفروض يتقال لهم كده ... جايز ....جايز يكون اهلي
ومش ينفع يتقال لهم كده لانهم ناس اجتهدوا عشان يغيروا وضع مش مناسب ليهم
فالمفروض يقدروا لا يستهان بيهم
_________
ده تقريبا كل اللي في بالي دلوقت
وعلي فكره يا مصباح
ان متغيرتش ولا حاجه ... انا طبيعي جدا واللي بيشوف كده صحابي بس
انما اللي مش صحابي او ميعرفونيش كويس بيقولوا اتغيرت مليون في الميه
مش اتغيرت بس
والنوع التاني ده من الناس مش بيفرق معايا كتير
ومش عيب انه الواحد يتغير علي فكره
لانه لما بيتغير بيتغير لشخص في خياله هو راسمه لنفسه وبيسعي انه يحققه بس الظروف هي اللي بتتحكم في الواحد اكتر من نفسه
اخر حاجه اقولها لك
بدأت أؤمن بالمقوله
احذر عدوك مرة
وصديقك الف مره
فاذا انقلب الصديق فهو اعلم بالمضره
وانت لو ضرتني
زي ما بتعمل دلوقت كده
صدقني هحرم علي نفسي مصاحبة فئتم من الناس
وانا اعرف منهم كتير
سلامي

LovePlay يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا يابشمهندس انا لما أكون بتعامل معاك بالطريقه اللى مش عجباك ديه ابقى بعتبرك أخ وربنا يعلم أنا كنت منن اسبوع فات حطك ازاى عندى والمكانه اللى انت كنت فيها
بس برضه انت كشخص لما اتكلم معاك ومش ترد عليه ديه أقصى الاهانه بالنسبه ليه على الاقل لأن ده بالنسبه ليه مش بيحترمنى
وامثالى اللى مش عجبينك ياما شلوك فمواقف كتير لأنهم بجد بيتعمله معاك من منطلق الاخوه لأن الصديق عندى وانا معرفش الناس على ايه له كتير جدا وحقوق لا حصر ليها وصدقنى مش بستنى منه حاجه
والموقف اللى حاصل عندك فالبيت انا برضه محطوط فيه ومن تلت سنين يعنى مش جديد عليه عرفوا والحمد لله اتعملت معاه بطريقه الناس كلها مش كانت مصدقه ان الشخص ده هيعمل كده
وصدقنى الانسان اللى مش واثق فنفسه هوه اللى بيزعل من كلمه ولو كانت كلمه بيعتبرها كبيره بس طالما واثق فنفسه مش هيفرق معاه
ولو انا الصديق اللى المفروض انك تحذر منه فاشكرك لأنك عرفتنى حاجه جديده الدنيا كلها مش عرفاها
ولما انا مش استاهل الرساله يبقى سورى انت مش تستاهل حاجات كتير لأنك كنت كبييييييييييييييييير اوى عندى بس للأسف لتالت مره فحياتى أغلط فنظرتى لأنسان
بص يابشمهندس لما تحب تصاحب على رأيك مش تصاحب اللى زيه
لأنى مش ينفع اكون صاحب من الهبل والطيبه اللى انا فيهم لأن الاهبل اللى زيه مش له مكان فالدنيا ديه
الا وسط اهله وبس
واسف لأنى طولت عليك فالكتابه.

LovePlay يقول...

وسورى نسيت أقولك حاجه
ربنا قال (ولا تنسوا الفضل بينكم)
صدق الله العظيم
وانا الحمد لله عمرى مانسيت فضل حد عليه

halaS demahoM يقول...

هههههههههه
هايف والله العظيم هايف
ومش عارف اقولك ايه؟
طيب يا مصباح
انا اسف جدا جدا
بتاسف لك قدام كل اللي بيقرا البوست ده
بس للاسف انت المفروض عارفني علي حالي
يعني موقف زي ده مش يزعلك مني
لان اللي بينا اكبر من كده بكتير أوي
وللاسف انت اللي دوست عليه بالردود بتاعتك دي
انا هقولك حاجه
مش هقولك انت كلمتني امتي وانا مش رديت عليك لان ده جايز يكون حصل وجايز لاء
انا يا سيدي حوالي 30% من اصحابي خسرتهم عشان كده
ان هم بيكلموني او بينادوا عليه وانا مش برد عليهم
لاني بجد مش بكون سامعهم او بفكر في حاجه شاغله تفكيري لدرجه اني مش سامع اي حاجه غير صوت تفكيري
واخرها والله واحد اعرفه قبلك وياما كلنا مع بعض عيش وملح
لاقيته واخد مني جمب كده وبيقولي بقي انت بتنفض لي
عرفت بعدها من واحد تاني ان هو ناداني وانا مش رديت عليه
انا مش فاكر حاجه زي كده
جااااااااايز
بس الشاهد من كلامي يا معلم
ان اخويه بجد اللي مش يزعل مني مهما عملت فيه او مهما هو عمل فيه
انا ليه باسم ابن خالتي متربيين مع بعض
يعني صاحبي واخويه
الواد بيعمل فيه حركات وبعمل في حركات
والله مهما كانت علاقة اي اتنين مش هيطيقوها
بس عشان احنا بنفكر بدماغ واحده
لا انا بزعل منه ولا هو بيزعل مني
مهما حصل
اقولك باسم ده ساعات بيفكر في دماغي
باسم ده ممكن نتكلم مع بعض ومهما كانت درجة زكاء اللي معانا عمره ما يقدر يفهم احنا بنتكلم في ايه؟
مع اننا بنتكلم عادي
بس احنا مش بنتكلم عادي
محدش فاهمنا غيرنا
الشاهد
انه مفيش حد بيزعل من صاحبه لو كان صاحبه بجد

واللي حصل مني
ده كان رد فعل للي معاليك عملتوا

انت متعرفش اساسا ايه اللي حصل لي بعد ما انت اتصلت بيه في التليفون
لو تعرف ايه اللي حصل لي
والله لتيجي تبوس ايدي
لو تعرف ايه اللي حصل لي يوميها
وبردوا ما تحاولش تعرف ايه اللي حصلي لانك والله ما هتعرف مهما كان


علي العموم يا معلم
شكرا علي كلام
ومتشكر جدا علي جمايلك معايا
واللي انا مردتش ولا حتي اي حاجه منها
انا اسف مكنش بايدي حاجه اديهالك غير افعالي معاك
انت مغرقني جمايل
بجد شكرا
وبشكرك اكتر لانك فكرتني بجميلك دي
ولو انت كنت فكرتني بيها من زمان جايز مكنتش عملت كده
لاني زي القطط باكل وبنكر

انا اسف يا معلم
وافتكر دايما ان اخر حاجه عملها الشيطان فيك قبل رمضان
هو انه خلاك تفصل معايا
وانا كذلك
س ل ا م ي