الخميس، سبتمبر 15، 2011

المعلم ابو لبده

وانس يابون تايم كنت قاعد انا ومحمود
لاقيت التليفون بيرن ورقم غريب
ومن عوايدي مادام حد معرفوش ممكن اي حد يرن عادي
محمود قالي رقم غريب ارد
قولتله رد عادي مش غريب
ابص الاقي الواد محمود مرمي علي الارض من الضحك
مالك ياد يا محمود قام مشغل الاسبيكر وقايل عاوز مين؟؟؟
قام الزبون رادد وقايل المعلم ابو لبده موجود
قضيناها ضحك ولان المايك شغال انا مش عارف اميز الصوت
لاغيته شويه لغيت لما عرفت انه الزبون
والزبون عزمني علي الفطار ولم يحدد الميعاد بعد
قلت له مش عارف يارب بس ميكونش في ماتش يوميها حيث الدوره الرمضانيه اللي فريقنا خدها باكتساح
قالي معرفش هبقي اقولك قبلها
ماشي ... ماشي
وقبليها بقتره بلغني عن الميعاد واللي المفروض قبليه بيوم هبقي علي سفر وفي نفس اليوم اتضح انه في ماتش في الدوره
ولاني عندي ما شاء الله الذاكره حديديه بس مصديه ومفيش اي حاجه بتعلق في الذاكره
نسيت وسافرت
طلعت من البيت بعد الفجر وصلت ع الساعه 10 كده وصيام وحر وشيل وحط وقرف
الساعه جت 2 والواحد مش قادر ع الصوم اتصلنا علي شيخ واباح لينا الفطار نظرا لان معايا واحد لسه في الثانويه والمسافه تستحق الافطار
بس الحمد لله صلينا العصر وريحنا في المسجد خمسايه وكله بقي بيس
خلصنا مشاويرنا وروحنا وكنت في الزقازيق ع الساعه 11 بالليل
من غير فطار ولا يحزنون
خلصنا شغلنا اللي مسافرين عشانه في الزقازيق
ورحت لواحد حبيبي ناكل عنده كريب حوالي الساعه 2 وانا في الطريق الي هناك
الراجل اتصل عليه وقالي يلا عشان نلحق نتسحر في البيت
قلت له خمس دقايق هوصل لابوجميل اضربلي واحد كريب عشان مفططش قالي متتأخرش
وطبعا انا باكل اي حاجه مشطشطه
وبينما نحن نتسحر انا وابن عمي المذكور اعلاه
التليفون بيرن وانا شفت مين لاقيته الراجل التالت اللي معانا
قمت حاطط الموبايل في جيبي وكملت اكل
التليفون يرن وانا تقريبا مش بفكر في اي حاجه لان دماغي فاصله زائد ان الماتش اللي كان قبل السفر بيوم واحد
اتكسرت فيه وخدت خمس كدمات في ركبتي الشمال وقعدت حوالي اسبوع رجلي مبعرفش امشي عليها
والالم بدأ يظهر لاني بدأت اتنرفز من كتر الرن اللي في التليفون
الراجل التالت اتصل علي ابن عمي قاله انا اخدت التاكسي وروحت ابقي تعالوا انتوا بقي مدام مش بتردوا علي التليفون
طبعا انا اتنرفزت جدا جدا وطلعت غلي في البانيه الحار
وروحت في الفجر
طبعا مسافر الفجر ومروح الفجر ومكنتش نمت قبليها بيوم وكنت صايم
حاجه تنيمني يومين من غير ما اصحي
قبل ما انام ببص في الموبايل لاقيت الزبون رن مرتين من ضمن مرنات كتير كانت موجده
بصراحه مش فاكر متصلتش عليه ساعتها ليه بس افتكرت اني ورايا عزومه بكره اللي هو النهارده
نمت وصحيت ع العصر لاقيت الناس بتقول انتوا اللي هتلعبوا النهارده
وده السيمي فاينال وانا لازم ابقي موجود
ولاني مرهق ومصاب ورجلي ربنا لوحده كان اعلم بيها وهيا شبه العجينه
مقدرتش العب ومقدرتش اسافر لاني حتي لو سافرت يادوب هوصل للزبون ع العشا
لان الساعه كانت 4.5 يعني هاااااا يادوب الحق افوق عشان يبقي ليه نفس افطر
طبعا الزبون زعل لاني مفطرطش عنده وناسي اني قلت له اني نفسي اجيلك يوم من زمان لان الواحد مبضون جدي وفي ظروف ومشاكل من كل ناحيه
وطبعا لان الزبون ده هو الوحيد اللي هاخد حريتي معاه في الكلام نظرا لان في مشكله هو الوحيد اللي عارفها من صحابي
لما هو حكالي مشكله انا الوحيد اللي اعرفها لما اترزعله قلمين ع الطاير
وطبعا كمان لانه زعلان وانا زهقان ومبيردش وعامل فيها مقموص وانا مبحبش المياصه
ونظرا كمان لاني مش ناقص اي مشكله تانيه لاني بقالي حوالي اسبوعين ماسك نفسي بالعافيه من دور اكتئاب
لازم اقوله احنا اسفين يا صلاح
وفي مناسبه بكره المفروض هنتجمع فيها وممكن معرفش اجي لاني معرفتش امسك نفسي
بس هرجع واقول مش معقول وعقبالك وعقبالي

هناك تعليق واحد:

!! a7mad sala7 !! يقول...

اسكت اسكت
انت واطى