الجمعة، نوفمبر 12، 2010

ماما امريكا

أعيذها نظرات منك صادقة
أن تحسب الشحم فيمن شحمه ورم
وما انتفاع اخي الدنيا بناظره
اذا استوت عنده الانوار والظلم


المشكله بقي يا عم احمد او ابو الطيب او المتنبي مش فارقه
المشكله لو كان ده ورم فعلا

ماما امريكا بقي
اكبر دوله عنصريه في العالم واكبر دوله عندها نزعه دينيه يهوديه
مهما تظاهرت وابدت غير ذلك
فهي كذلك

والمشكله انك بتقابل ماما دي في كل شخصيه تعرفها
ولو مكنتش ماما اللي قداك هتبقي ماما اللي جواك
غريبه ماما امريكا دي

اه يا عضمك يا رضا
تعتبر من اكتر الجمل اللي علقت معايا
بس راحت لحالها كغيراتها من الجمل
بس دلوقت بقت واجبه عليه اني اقولها
طبقا لظروف صحيه طارئه
بس عادي
اللي يعز علي الواحد انه يبقي في عز شبابه
وييجي الدكتور يقوله متقعدش قدام الكمبيوتر اكتر من ساعه الا ربع وتريح الربع الساعه
اريح من ايه يا عم انت اذا كنت انا قاعد اساسا
يلا مش مهم
المهم ان عندي فقرتين ملمسين عل بعض وربنا يسترها
ادينا ماشيين بريلاكس لغيت ما نشوف اخرتها معاه
تاخد حباية ريلاكس من هنا وتلاقي جسمك فكك من بعضه
مش مهم مش مهم
انا كنت هكتب موضوع مخضرم كده بس رجعت في كلامي
هقوله في عجاله كده
كنت وانا صغير متعود احكي لاختي خطبت الجمعه
اللي فاكره من اللي قولتهولها كله موقف كده معلق معايا
طبعا متفقين ان ربنا قادر علي كل شئ
ومن قدرة ربنا انه كان قادر يخلي كل الناس ماشيه ساجده ليه
مفيش مشاكل
كل الفكره ان الاكسجين متواجد في كل مكان والحمد لله
كان قادر يخليه ملتصق بالارض
وعشان تعيش يبقي لازم تتنفس وعشان تتنفس يبقي لازم اكسجين
ولو عاوز اكسجين يبقي لازم تسجد عشان تتنفسه
بس
سبحان الله
هو كل واحد حر في قراراته وتصرفاته
ولو عاوز تتنفس مش لازم تسجد
الشبيه بقي في الموقف ان انا ضهري تاعبني جدا
بجد مش هزار وباجي علي اخر اليوم بتبقي قلة راحه غير طبيعيه
ولا نوم نافع ولا اي حاجه
بس الطريف في الموضوع انه معظم الوقت كل الاوضاع بتتعبني
الا حاجه واحده بس وهي حركات الصلاة
يعني مترتاحش بدنيا غير وانت بتصلي
سبحان الله
عادي
يعني

اللي خلاني بقي متكلمش في الحوار ده
انه اتقابلنا النهارده
انا وعلي وعبدالحميد وسامح ومحمد
ولاننا بنخلص شوية حاجات كده في البيت التاني فكان لازم يكون هناك رمله
المهم قلنا يلا نروح هناك
قعدنا واذا بسامح كعادته يطلع لينا بافتكاسه من افتكاساته
فكرنا بلعبه ملعبتهاش من زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان
الله يخرب بيت عقلك
ولعبناها
بس الفرق انه زمان كانت بالتراب دلوقت مع تطور الزمن بقت بالرمله
وسامح يفتكر قوانينها بقي
وانا وهو بس اللي عارفينها
وكل شويه نفتكر بقي
بس الكويس اللي في الموضوع
انه كان في مقدمه كده قبل ما تبدأ اللعبه
محدش كان فاكرها غيري
وكما هيا
فكرني بحاجه كنت عاوز اكتبها من ايام الامتحانات
ان ايام ابتدائي كنت انا مقدم الاذاعه ومش عاوز تريقه
ده انا كنت سو سمارت
ولسه فاكر اللي كنت بقوله لحد دلوقت
بس مش عارف الرامات دي راحت فين
الواحد مبقاش يفتكر حاجه خالص
ممكن
بس لكل شئ سبب
الا تلت حاجات






مش قايلهم

هناك 4 تعليقات:

!! a7mad sala7 !! يقول...

هههههههههههههههههههههه

زى ما قولتلك قبل كده
احلى حاجة انك معندكش توحيد حوار

بعنى مش بتتكلم فى موضوع واحد

يعنى تبق بادئ بالكلام عن حاجة
شوية وتخش فى حاجة تانية
وتنهى الموضوع بحاجة غيرهم كلهم

لا وساعات يبقي العنوان حاجة غير كل دول
مش مهم ههههههههههههههههه

بتعجبني اوى مش مهم بتاعتك دى
طب لما هو مش مهم كتبت الجملة اللى مش مهمة دى ليه .. ما علينا


اااة تحاة من الحاجة اللى فاتت بقي
انك بتحسسنى انى قاعد معاك بالظبط وانت بتحكى
مش عارف ليه بحس كده


اللى انا عايز اعرفه بقي ودا المهم
ايه هما ال3 حاجات اللى مقولتهمش :D

morgana يقول...

ربنا يشفيك
وتقوم بالسلامه

halaS demahoM يقول...

احمد صلاح

سوف لا نشتري شجرون
ستكونين انتي الشجرو
وسنعلق عليها
احلامونا
وهدومونا
ومونا وموناك

halaS demahoM يقول...

مورجانه
\\
ربنا يشفيك
وتقوم بالسلامه
\\
لاء ما انا قايم الحمد لله