الأربعاء، أغسطس 17، 2011

أجدبت أيامي ظلما

0 مناقشة الموضوع


قبل البدايه
القصه دي قريتها من زمان
وعجبتني جدا
ودايما بحكيها لكل الناس اللي بعزهم
ومؤمن بانه لازم يكون فيه خطوط بينك وبين اي حد
ومينفعش اي حد يتخطاها
مهما كان ومهما كانت العلاقه
دي قصه واقعيه وحصلت وبتحصل وهتحصل
ياريت الكل يعتبر بيها
ومهما وصلت درجة سعاااااااااادتك
فاجعل تقلب الزمان نصب عينيك
نبدأ
.
.
.
ما هذا الذي تصيغه لنا كأنك عشت مأساة حقيقية؟
وما كل هذا النواح عن الماكرة والخائنة
ثم تتحفنا برأيك في بنات آدم
كل النساء مش عارفة مالهم ولو مشيوا على الماء أو طاروا في السماء
وماذا يدعوهن ليفعلن هذا لإرضاء مثلك؟
ماهي مميزاتك الخطيرة التي تستدعي أنثى لإثبات حسن أخلاقها وورعها لمثلك؟

تريد أن تستمع لقصة حقيقية ومأساة حقيقية
هاهي قصتي
أنا في أواخر الخمسينات
جميلة جدا وبلا غرور أو تصنع تواضع .. أظنه أمر شبه معتاد لأصحاب الأصول التركية
ودليلي ساسوقه لك في ختام القصةمن واقع حياتي الآن

يسميني أهلي صاحبة الشورى وهذا يعطي دلالة على حسن حكمي على الأمور
وعليه دون أن أرى صورة الفيس بوك التي تتشدق بها فأنا أيضا جميلة كفينوس الشريرة التي صورتها
وأزيد ولله الحمد بنعمة العقل الذي يثني عليه الجميع حتى يومنا هذا

تزوجت من ابن عمي صغيرة
في هذا الوقت جهزني والدي جهاز غير تقليدي وغير عادي أثار غيرة أخوتي البنات جميعا
مفهومة يعني بتجوز ابن أخوه وفرحان جدا إن العائلة متحدة

مبدأيا عمري ما نظرت لإبن عمي كعريس محتمل
دائما كان صديق وأخ وسر إخواتي الأكبر مني
وطلبه ليدي كان أمر غريب لكن العائلة كلها أقنعتني إنه أحسن زوج وبما إني لا بحب ولا لي علاقات فاحمد زي الحاج أحمد

تزوجنا وكانت حياتنا رائعة
وللعلم أيامنا آخر زمن الرجال
يعملون خارجا ويساعدونا داخلا وينهالوا علينا بالهدايا
لا يطالبونا بمرتب ولا يقولوا ما اسمعه اليوم انتي في البيت ومسئولة عنه من الألف للياء
إشترى باسمي أملاك ورصيد في البنك على مدار الأيامولم أكن حالة خاصة فكل اخوتي البنات ازواجهم عطوهم دون شغل او مَنّ

زوجي تحديدا مرح جدا ووجوده في الحياة مبهج بشكل عام
لا بيبطل ضحك ولا بيحب الغم ويتمنى يكون فلاتي بس انا عمري ما اعطيته حجة
زيارة أهلي تسعده وما أن يخطو أهلي داخل بيتي حتى ينزل ليأتي بالكباب والتورتات ويعمل جو رائع ومرح جدا
ماهم في الأخر أهله برضه
أنا أيضا أعشق الضحك وجو المرح حتى لو حزينة
مفيش كازينو في مصر الا وسهرنا فيه ومفيش سواريه حد لبسه الا وكان عندي الأول ده غير اني طول عمري بلبس شيك جدا ومن ماركات عالمية
مش بحب حد يتدخل في أحزاني وخصوصياتي
وأي مكان وبشر كئيب لا يمكن أتواجد في محيطه

المقدمة المملة دي يا أخ لازمة علشان تشوف قد إيه أنا حبيته تدريجيا حتى أصبح أغلى من نور عيني نظرا لعطائه ومرحه وحبه للدنيا
وبالطبع هو قال لي إنه بيحبني من يوم ما جيت الدنيا وكفاية إني متربية على إيده

أنجبنا طفلين معاقين إعاقة تامة عقليا وجسديا
ابني الآن بالطبع في عمر الرجال ولكنه ليس مثلهم
إبني أخدمه كطفل عمره تسعة شهور بالضبط دون زيادة أو نقص
وبنتي رحمها الله توفت في السابعة من عمرها

بالطبع ذهبنا لعدد من الأطباء
للكثير في الواقع
آخرهم كانت الدكتورة سامية التمتامي في مركز البحوث أوائل الثمانينات على ما أتذكر
"الأستاذ الدكتور سامية التمتامي من الرواد في علم الأمراض الوراثية في مصر وأول باحثة عربية تحصل على الدكتوراة في علم الوراثة البشرية"
الدكتورة سامية بعد الفحوصات قالت كلاكما سليم والمشكلة في صلة القرابة
هناك حليين
الأول ان كل ما أحمل طفل نروح لها عند عمر الجنين أربعة أشهر وتجري تحاليل ومتابعة
ان كان سليم يستمر الحمل وان كان مثل أخويه نجهضه
وإما نتطلق وكلا منا يمضي في سبيله وها نخلف بعون الله اطفال زي الفل
أيامها كنت في عز جمالي وشبابي وصحتي

رفض زوجي كلا الحلين وقال بالنص
ضفرك اللي بيطيره المقص بخمسين عيل وانا مش عاوز ولاد ومش عاوز اسمع القصة دي تاني
توفت ابنتي وحزنت عليها جدا وفتحت معه الموضوع تاني ورفض تاني
ومهما حد فتح الموضوع من الأهل يتعصب ويتخانق وانا مش عاوز عيال
طب هل انا كنت عاوزة ولاد؟
مؤكد كنت عاوزة بس مش من حد غيره

ولا غصب عنه وبخديعة حمل هو مش موافق عليه

أسهل حل إني احمل دون إعلامه وها يعمل إيه يعني ولا يملك إيه

بس دي مش طريقتي في الحياة والإنجاب حق لإتنين مش ينفرد حد بيه

راحت الأيام وجت وبقى عمري 53 عام وهو اصبح في الستين
وكنا في بيتنا الصيفي وذهبت لقضاء مشوار وعدت لأجد جارتي الشابة عنده بمفردها وبشكل مكنش اول مرة ألاحظه
كثرت ذلاته وتناقصت قدرتي على الاحتمال والتطنيش
بدون دخول في تفاصيل مهينة وكون دي مش أول ملاحظة وقلة قيمة
طردتها فورا فأنا لا بلف ولا بدور ولا ضعيفة ولا قليلة حيلة
واتخانقنا وقلت له لو مش قادر تعيش معايا وعاوز واحدة تانية طب ما تطلقني اسهل
نزل جاب المأذون في لحظة وبكل سهولة وبتدبير رائع جدا وتسلسل منطقي ايضا
هي دي التمثيليات اتعلم مش اللي حصل لك
وقسمنا المعيشة هو بيتنا الصيفي وانا القاهري
وكده كده أنا عندي دخلي من فلوسي اللي في البنك ومن ورثي من أبي

انت ليه بتقول انك كنت مصدوم
على الأقل انت راجل
انا انثى بلا عمل يشغلني
وعمري كبير وفرص السعادة تاني قليلة

وبولد معاق تماما ومش ها اعرف أخلف معاه أخ أو أخت

وبترمي في لحظة خناق عادية جدا وبسهولة جدا لتدبير مسبق وتفكير شيطاني فجائي وزن على النفوخ أمر من السحر

المهم اتفقنا ان ابني معايا في فصل الشتاء ومعاه في فصل الصيف
بعد شهر واحد من وجود ابني معاه ارجعه لي وقال
بصي انا مخلفتش والواد ده اعتبريه مش ابني وانا مش مسئول عنه جمله وتفصيلا
أنا ها أحاجه يوم القيامة إن شاء الله أمام الله في الكلمة الكبيرة دي

وذهب تزوج من بنت فلاحة عشرينية
اصله ياعيني افتكر فجأة إنه نفسه في الولد
خلف ولد عايش ربنا يخليه له وولد توفى ساعة الولادة
ماشي طول النهار والليل شايل ابنه على كتفه زي الملك

عاوز تسمع ايه
حالتي الآن لي الكثير جدا من الأصدقاء وطول عمري عندي اصدقاء واجتماعية
بحب الموالد جدا وبعمل خدمة وأكل للفقراء في كل مولد
بروح النادي وبود اهلي وعيالهم اللي زي عيالي
بخدم ابني الشخص الوحيد اللي نفسه بليل بينيمني
لكن لما بقفل علي الباب بتعب نفسيا جدا
بخاف اتصل بالناس ساعة الوحدة لأن محدش فاضي لحد
بتونس بأنس الله وقراءة القرآن وخايفة أموت قبل ابني لأنه محدش فعلا بيعرف يخدمه ولا بيستحمله لأن حالته صعبة جدا إلا علي انا وأبوه اللي قال مش ابني
كمان بتونس بالمنتديات والمدونات والجرائد والكتب على الكمبيوتر اللي علمني عليه ولاد اختي الصغيرة اللي متعلقين بي
ناس كتير بتحاول تخليني مش وحيدة ولله الحمد
بس انا وحيدة
فيه ساعة كده ببقى محتاجة بني آدم

لا كتاب ولا قرآن ولا وحدة

فيه ساعة بتساوي سنة من كتر ثقلها على القلب
عيد ميلادي الأخير لم يتذكره أحد
في الأعياد كل واحد في بيته ومع عياله واحفاده وبيدعوني بس انا مش بحب اكون تقيلة على الناس

تقدم لي مؤخرا عضو مجلس شعب وراجل جدع جدا
ومستشار على المعاش
وشيخ غني ابن شيخ كبير جدا والإتنين معروفين
ولعلمك غيرهم من قبل كمان
بس الرجالة دول عاوزين ايه من واحدة في سني؟
الجمال اللي بيشوفوه بره مؤكد مش ها يشوفوه جوا ومهما كان شكلي جميل سني له حكم
عاوزين ضحكتي الرايقة وكلامي اللي بيحبوه وشورتي الناضجة بس؟ وهو فيه راجل كده
عاوزين ست تستحمل تتعود على طبع تاني وانا اجيب منين عمر علشان اغير طبع عودني عليه واحد تزوجني وانا بنت 19
ولو حد اتجوزني ها يستحمل ابني ازاي ده اهلي مش بيحبوا يقعدوا جنبه علشان بيريل وبيصرخ مستمر وغيره حاجات تانية كتير
ياما صعبت علي نفسي بيني وبين نفسي والناس بتداري ولادها مني
ياما اخفيت كسرة نفسي أمام ناس ميسوش جزمتي وعاوزين يقولوا انهم عندهم نعمة مش عندي على جمالي وأصلي وغنى أهلي

الراجل لا بيعيبه سن ولا قلة عقل طالما جيبه منتفخ
أما الست فبقول لكل واحدة لو عندك فرصة تخلفي عيل
يسندك في الكبر ويونسك هو وعياله وتسيبي الفرصة علشان راجل
لا تلومي بعدها إلا نفسك لأنك بتلعبي لعبة مش مضمونة خالص
وبتقامري على اخلاص ابن آدم اللي قلبه متغير

طب هل بكره زوجي
أبدا
انا مؤمنة انه مكنش لي ولا ممكن يكون لي في الآخرة
ومتأكدة إنه ظالم وحقي ها اخده منه عند الله يوم الحساب
ووالله ما زعلت انه خلف وحزنت جدا لما ابنه التاني مات
عكس ما الناس اللي بتجيب أخباره فاكرين
أه ما هو انا مش زي حضرتك اقدر اقطع صلات
تعرف يعني ايه كل حد مش بيحبني في عائلتي الكبيرة المنتشرة او له عداء مع ابي رحمه الله يكلمني علشان يحكي لي اخبار طليقي
ماهو ابن عمي وها اسمع ها اسمع
في فرح في ميتم في قطران ها اسمع

عمال تنوح يا ستيني وربنا عوضك بزوجة وابنة واحفاد
ولا شغلك اتضر ولا صحتك ولا فقدت شيء الا مال
والمال اصلا ولا يسوى امام يوم واحد من وحدتي وكسرة نفسي امام نفسي والناس


بتنوح على ايه يا قوي ياراجل ياللي كلك مزايا وكلي عيوب
ده انا بضحك بعد ما قرأت قصتك

فعلا الحمد لله أني أنثى وبقلب أبيض وبروح متسامحة وبأمل في الله
مع هذا الإبتلاء وإلا كنت انهرت مثلك يا أيها الرجل المعقد الضعيف جدا

الاثنين، أغسطس 15، 2011

سبحان الله

1 مناقشة الموضوع
سبحان الله
بقي عندي في يوم وليله عربيه
وشقه في البلد وشقه في القوميه
وعروسه كمان














ومش عارف اخرة الليله دي كلها ايه